Gün ışığının renksel özelliklerine yakın aydınlatma, sergilenen ürünün renginin doğru algılanmasına olanak tanıdığı için doğru bir aydınlatma biçimidir.

Renk konusunda iki özellikten bahsedilebilir. Bunlar, ışık kaynaklarının renk sıcaklığı ve renksel geriverim değeridir. Işık kaynağının renk sıcaklığı; ışığın sıcak, nötr ya da soğuk olarak adlandırılmasını sağlayan 2900 K (sarı ışık) ile 6500 K (beyaz ışık) arasında değere sahip özelliğidir. Konforun ve doğru ürün sunumunun olmazsa olmaz gerekliliklerinden biri, ürün renklerinin özgün halleriyle sergilenmesidir.

Tüm renkleri kapsayan gün ışığının renk değeri yüzde 100’dür. Lambanın renksel geriverim indeksi ne kadar yüksekse, renk o ışık altında o kadar doğal görünür.

Örneğin CRI 80 renk geriverim değerine sahip bir ampulün aydınlattığı yüzeylerin rengi, o yüzeyin gün ışığı altındaki rengine yüzde 80 oranında yakın demektir ve piyasada kullanılan standart ampullerin renk geriverim değeri genellikle CRI 80’dir. Daha gerçek bir renk geri verim değeri almak istiyorsak kullanmamız gereken ampulün renk geriverim değeri CRI 90 olmalıdır. Tabii, bu seçimin bize bir miktar ilave maliyet getireceğini de göz ardı etmemek gerekir.

LUX CRI
MAĞAZALAR (GENEL) 300 80-90
MAĞAZA VE SHOWROOMLAR 500 80-90

  -minimum aydınlık düzeyi ve CRI değerleri-

 

Amaç; dikkati ürünler üzerinde toplamaktır. Bu nedenle genel alanda vitrin ve raflara göre daha düşük seviyede bir aydınlatma kullanımı gerekmektedir.

 

CRI genel olarak 3 kategoride değerlendirebiliriz.

  1. 90/100 CRI: Renklerin en doğru algılandığı mükemmel bir renksel geriverim değeridir. Renklerin doğru algılanmasının en önemli unsur sayıldığı yerlerde gereklidir. Matbaalar, serigrafi kuruluşları, boyahaneler gibi.
  2. 80/90 CRI:İyi olarak değerlendirilen bir değerdir. İyi bir renk sunumu olması gereken fakat renk algılanmasının ilk hedef olmadığı yerlerde kullanılır. Mağazalar, kuyum sektörü, gıda sektörü gibi.
  3. 80 ve Altı CRI: Kötü olarak değerlendirilir. Renk algılanmalarının hiç önemli olmadığı yerlerde kullanılır. Garaj, sokak aydınlatmaları gibi.

 

Bu rakamsal CRI sınıflandırmaları beklentiler doğrultusunda oluşturulmuştur. 70 CRI site ve çevre aydınlatmaları için yeterlidir. Mağazalar için 60 CRI kesinlikle beklentileri karşılamazken sokak aydınlatmasında yeterlidir. Temel olarak aydınlatma anlamında kullandığımız ışık, tercihlerimizi  ve gereksinimlerimizi belirlemektedir.

 

İdeal renk sıcaklığı kullanım yerine bağlıdır. Örneğin, soğuk beyaz bir LED bir mücevher vitrini veya hastane aydınlatması için idealdir. Sıcak beyaz LED’ler ise evlerin ve otel lobilerinin aydınlatılması için uygundur. Nötr (ılık beyaz) ise mağaza ve ofis aydınlatması için iyi sonuç verir.

SICAK BEYAZ IŞIK(2500-3000K) DOĞAL BEYAZ IŞIK(4000-4500K) SOĞUK BEYAZ IŞIK(5000-6000K)
Genel olarak iç mekan Ev, ofis, temizlik yerleri Çalışma ortamları, garaj, mücevher/porselen mağazaları, deri/ayakkabı mağazası, gümüş mağazası, spor alanları

 

 

  RENK SICAKLIĞI (K) CRI
Mum 1700 K 100
Akkor Ampul 2700 K 100
Halojen Ampul 3200 K 95
Günışığı Ampulu 6400 K 80
3W. LED 3000 K 80-85
5W. LED 6000 K 70-80

 

 

  • Mağazaların genel aydınlatması genellikle tavandan sağlanmaktadır. Asma tavana gömme ya da sarkıt armatürler ile genel aydınlatma ve homojen bir aydınlık düzeyi sağlanır. Mağaza içinde, dolaşım alanlarının daha fazla aydınlatılması da tercih edilebilir bir tasarım kararıdır.
  • Bununla beraber, organize edilmiş tavan aydınlatma düzeni, mekansal anlayışı destekleyecek iken, düzensiz bir yaklaşım marka imajının aleyhine sonuçlar doğuracaktır.
  • Bölgesel aydınlatma, mekan içinde yer alan belirli bölgeleri vurgulamak için kullanılmaktadır. Gizli aydınlatmalar, raylı spotlar, yerden aydınlatma ve hareketli armatürler mağazanın bölgesel aydınlatılmasında birlikte ya da ayrı ayrı kullanılabilirler. Bu aydınlatma türü ile mekanın genel aydınlatması da sağlanabilir. Mağaza geneli loş bırakılarak ürün gruplarına lokal vurgular yapılabilir. Bu yöntem daha üst gelir grubu müşteriye hitap eden mağazalarda özellikle tercih edilmektedir.
  • Mağaza aydınlatmasında üzerinde önemle durulması gereken alanlardan biri de vitrindir . Vitrin müşterilerin ilk bakış noktası olduğu için burada doğru aydınlatma yapılması çok önemlidir. Vitrin aydınlatması tepeden ya da belirli oranlarda yanlardan gelebilir. Vitrinlerde LED lambalarla donatılmış, sabit ya da yönlendirilebilir noktasal ışık kaynakları olan spotların kullanımı idealdir. Vitrinlerde, genel aydınlatmanın yanı sıra raylı armatürler kullanılarak dikkat çekmek amacıyla vurgu aydınlatması uygulanabilir. Vitrin aydınlatması yapılırken dikkat edilmesi gereken en önemli şeylerden biri de armatürlerin doğru yerleşimi ve yönlendirilmesidir. Müşterilerin gözünde kamaşma yaratmaması için spotlardan gelen ışığın doğrudan göze gelmesi engellenmelidir.

 

 

Mağaza aydınlatmada kullanılacak ürünlerimiz için tıklayınız.